Przejdź do treści

Architekt Sinan i jego dzieła

architekt sinan przy budowie grobowca
Architekt Sinan (po lewej)

Dzisiaj będzie o architekcie Sinanie i jego dziełach, moście w Mostarze i o meczecie, na którym nie siadają ptaki. No i o kraterze na Merkurym.

Sinan nazywany jest przez niektórych osmańskim Michałem Aniołem. A dlaczego? Otóż zmienił on styl budowania. Zamiast praktycznych, ciężkich budowli jakie powstawały wcześniej, zaczął tworzyć w zupełnie innym stylu. Zaczęły powstawać meczety ze strzelistymi minaretami, pełne gracji budynki i mosty.

Całe swoje życie poszukiwał harmonii, piękna i prostoty w jednym, po prostu ideału. Przykładał ogromną wagę do szczegółów: jego dzieła są przemyślane od fundamentów po kolor szyb w oknach. Przy wykreślaniu nowych projektów często posługiwał się złotym podziałem. Widać to w meczecie Selimiye w Edirnie i jego fundamentach, oraz w proporcji minaretów w stosunku do całości.

Najczęściej budował na planie ośmiokąta, kwadratu lub sześciokąta, z pojedynczą kopułą, będącą symbolem jedności Boga. Starał się, by jego dzieła były odporne na trzęsienia ziemi. Budując Selimiye w Edirne, wybrał skalisty teren a ponadto, czekał sześć lat, by fundamenty porządnie osiadły. Używał drenażu i kanałów odprowadzających wilgoć i wodę, a także kanałów wentylacyjnych tak, aby pleśń nie zalęgła się wewnątrz. Przykładał również dużą wagę do tego, by budowle były zharmonizowane z otoczeniem.

Działalność architekta Sinana:

Sinan był naczelnym architektem za rządów Selima II i Murata III. Żył podczas rządów pięciu sułtanów:  Bayazyda II (1476-1512), Selim I Groźnego (1512-1520), Sulejmana I Wspaniałego (1520-1566), Selima II (1566-1574) i Murada III (1574-1595).

Dzieła Sinana
Akwedukt w Maglova wybudowany przez Sinana w latach 1554-1562

Dzieciństwo Sinana:

Urodził się około roku 1490 jako syn kamieniarza Abdülmennana, w małym mieście Ağırnas niedaleko Kayseri w Anatolii. Pewne jest to, że pochodził z centralnej Anatolii. Nie wiadomo jednak, czy był Armeńczykiem, Grekiem, Albańczykiem, Serbem, Bułgarem czy też może Turkiem wyznania chrześcijańskiego.

Od wczesnej młodości pomagał ojcu przy pracach kamieniarskich i stolarstwie, zdobywając w ten sposób podstawy pod zawód, dzięki zdobył międzynarodową sławę.

Nauka Sinana w Stambule:

W 1512 roku, Sinan trafił do Stambułu. Może ściągnął go tam brat? A może zgodnie z prawem dewszirme, Sinan trafił do korpusu Janczarów (wybierającego zdolnych i inteligentnych chłopców wśród ludności niemuzułmańskiej) i w ten sposób został wysłany do Stambułu? W dokumentach mamy różne wersje. W każdym razie, Sinan zjawił się w Stambule, ale z powodu wieku – miał jakieś dwadzieścia jeden, dwadzieścia dwa lata – nie dostał się do sławnej szkoły Enderun przy pałacu Topkapı. Szkoła ta, zapewniała chrześcijańskim dzieciom wszechstronne wykształcenie i przygotowywała ich do służby urzędniczej lub w szeregach janczarów. Najprawdopodobniej Sinan trafił do szkoły İbrahima Paszy, gdzie przeszedł na islam, zdobył umiejętności stolarskie i zgłębiaj tajniki matematyki.

meczet-mihrimah-uskudar
Meczet Mihrimah Sultan w Üsküdar

Wyprawy wojskowe architekta Sinana:

W korpusie janczarów szybko awansował do rangi pierwszego oficera. W trakcie swoich wojskowych podróży – uczestniczył między innymi w walkach o Rodos (1522 r.), Korfu, w podboju Belgradu, Bagdadu, Mołdawii, w bitwie pod Mohaczem (1526 r.) i Wiedniem (1529 r.) – wykazywał duże zainteresowanie architekturą, budową mostów, starożytnych budowli i zamków obronnych.

Sprawdź też:  Choinka, Święta i Turcja

Niszczenie budowli pozwalało mu poznawać ich słabe strony, budowanie sprawdzać pomysły w praktyce. Szybko stał się ekspertem fortyfikacji, dróg, mostów i akweduktów. Zachwycał się architekturą starożytnego Egiptu. Po zdobyciu Kairu (1517 r.), awansowano go na głównego architekta wojska i pozwolono mu burzyć postawione niezgodnie z planem zagospodarowania budynki w Kairze, co pozwoliło mu na eksperymenty z nośnością budynków. Do innych ciekawych historii z tego okresu jego życia należy budowa statków w czasie perskiej kampanii roku 1535, którymi armia przeprawiła się przez jezioro Van. Dzięki temu udało się Sinanowi zdobyć tytuł aği, czyli przywódcy janczarów.

Naczelny architekt kraju:

Gdy Chelebi Lütfi Pasza, zwierzchnik Sinana w wojsku, został Wielkim Wezyrem, zaproponował swojego podwładnego do biura naczelnego architekta kraju. Stało się to w 1537 roku i zapoczątkowało przeogromną karierę Sinana. Został odpowiedzialnym za utrzymanie, budowę i odbudowę konstrukcji cywilnych: dróg, mostów, akweduktów; i religijnych: meczetów. Z czasem stworzył prężnie działające biuro, szkolące nowych architektów, w tym Sedefkar Mehmed Aği, twórcy Błękitnego Meczetu.

Dzieła Sinana:

Sinan w czasie swojego życia zaprojektował czterysta siedemdziesiąt sześć budowli, w tym około dziewięćdziesiąt dwa meczety, pięćdziesiąt dwa mescity (czyli małe meczety, różnią się one od meczetów tym, że nie posiadają minbaru – kazalnicy, a więc nabożeństwo piątkowe  nie mogą się w nich odbywać), pięćdziesiąt pięć medres (szkoła teologiczna), siedem szkół uczących recytacji Koranu (tzw. darükurra), trzydzieści sześć pałaców i dworów, osiem podziemi, czterdzieści osiem łaźni, dwadzieścia grobowców, siedemnaście domów pielgrzymów, trzy szpitale, sześć akweduktów, dwadzieścia karawanseraji (domów zajezdnych) i osiem mostów, z których najdłuższy, sześćsettrzydziestopięciometrowy znajduje się w Stambule w dzielnicy Büyükçekmece, a powstał w 1567 roku.

Do dnia dzisiejszego przetrwało około sto dziewięćdziesiąt sześć budowli Sinana.

Okres pierwszy działalności Sinana: nauka budowania

 W tym czasie Sinan podróżował dużo wraz z armią zarówno po Bliskim Wschodzie jak i Europie, poznawał i badał tamtejsze sposoby budowania. Z tego początkowego okresu pochodzą pierwsze dzieła Sinana: meczet Hüsrev Paszy i medresa w Aleppo, zbudowane zimą 1536-37.

Jednym z ważniejszych projektów Sinana owego czasu, był kompleks meczetu Haseki Hürrem w Stambule. Co prawda projekt należał nie do Sinana, ale jego pracodawców, natomiast odpowiadał on całkowicie za wykonanie powierzonego mu zlecienia.

Meczet Şehzade w Stambule
Meczet Şehzade w Stambule

Inne ważniejsze budowle to: wieża i meczet Muradie w mieście Wlora w Albanii (1537 r.), mauzoleum wielkiego admirała Hayrettina Barbarossy w Stambule (Beşiktaş) zbudowane w 1541 roku, oraz meczet Mihrimah Sułtan z 1548 r. po stronie azjatyckiej Stambułu, w Üsküdar, który jako jeden z pierwszych, wykazuje się tak charakterystycznymi dla stylu Sinana cechami: wysokimi kolumnami, strzelistymi minaretami i główną wielką kopułą.

Sprawdź też:  Elif Shafak i "Uczeń architekta"

Jednocześnie z budową meczetu Mihrimah Sułtan, Sinan dostał zamówienie w 1543 roku od sułtana Sulejmana Wspaniałego na budowę następnego meczetu, meczetu Şehzade, ku pamięci zmarłego syna sułtana: Şehzade Mehmeda. Meczet ten uważany jest za pierwsze arcydzieło Sinana. Główna wielka kopuła otoczona jest przez cztery półkopuły, całość wsparta jest na czterech masywnych kolumnach wolnostojących i czterech wbudowanych w ściany. Oprócz samego meczetu, w skład kompleksu wchodzą medresy, kuchnia, karawanseraj i grobowiec Szehzade Mehmeda.

1550-1570 i szlifowanie umiejętności jako architekt

W 1550 roku sułtan, będąc u szczytu swojej potęgi zdecydował, że czas na zbudowanie imperialnego meczetu w Stambule. Projekt meczetu wraz z otaczającym go küle (czyli zespołu budynków: szkół, kuchni, karawanseraju, szpitalu, łaźni) powierzono Sinanowi. Süleymaniye, bo taką nazwę zyskał meczet, powstało w przeciągu siedmiu lat. Jako pierwszy meczet, zyskało ono półkopuły, który to pomysł słynny architekt zapożyczył z Hagii Sofii. Sam meczet zaś, miał symbolizować Kopułę na Skale w Jerozolimie.

Sinan, w trakcie budowy Süleymaniye, stworzył również meczet wielkiego wezyra Pargalı Ibrahim Paszy, mauzoleum oraz kilka zajazdów (han), między innymi w stambulskiej dzielnicy Galata, a również w Edirne czy Erzurum.  W latach 1553-55, wzorując się na meczecie Uç Şerefeli z Edirne, zbudował meczet Sinan Paszy w dzielnicy Beşiktaş.

meczet sinana suleymaniye w stambule
Widok na meczet Süleymaniye od strony Złotego Rogu

Swój pierwszy heksagonalny meczet stworzył w  1554 roku, dla wielkiego wezyra Kara Ahmed Paszy. Plan heksagonalny meczetu pozwolił mu zamienić boczne kopuły w półkopuły. Ten wzór meczetu powtórzył potem budując meczet Sokollu Mehmed Paszy i meczet Atik Valide w Üsküdar.

Hamam dla Roksolany:

W 1556 roku, nieopodal Hagii Sofii, na miejsce publicznych łaźni Zeuxippus, z których korzystała ludność miasta jeszcze od czasów Konstantynopola, zbudował Haseki Hürrem Hamam, które uważane są za jego najlepiej zaprojektowane łaźnie.

W 1559 roku, również nieopodal Hagii Sofii, zbudował medresę.

Dzieła poza granicami Turcji:

Wiele dzieł Sinana powstawało daleko poza granicami dzisiejszej Turcji. W latach 1544-58/9 wybudował w Damaszku meczet Tekkiye, uważany aż do dziś za najważniejszą budowlę w mieście. Na rozkaz Süleymana odbudował również Kopułę na Skale w Jerozolimie, pokrywając ją między innymi błękitnymi kaflami, w latach 1535-1538 zrekonstruował mury miejskie Jerozolimy (dzisiejsze mury starego miasta), wybudował też dla Żydów miejsce modlitw przy Ścianie Płaczu (to właśnie sułtan Süleyman zezwolił Żydom na modlitwy w tym miejscu).

W 1561 roku, po śmierci Rüstema Paszy, na życzenie jego żony, Mihrimah Sultan (córka Roskolany), rozpoczął budowę meczetu ku jego czci. Meczet ten znajduje się poniżej Süleymaniye, jest ośmioboczny, z półkopułami i słynie ze swoich dobrze zachowanych kafelek z Izniku, zdobionych niebiesko czerwonymi motywami roślinnymi.

meczet mihrimah sułtan w Edirnekapi w Stambule
Jeden z dwóch meczetów poświęconych wielkiej miłości Sinana – Mihriham Sułtan. Są jednocześnie sztuczką architektoniczną. Imię Mihriham znaczy: „Księżyc i Słońce”. Meczety są tak zorientowane, że w kwietniu i maju, gdy za jednym z meczetów zachodzi słońce, jednocześnie nad drugim z nich wschodzi księżyc, Ach, miłość…

Sinan zaprojektował również mauzoleum dla Paszy przy meczecie Şehzade (mauzoleum to również udekorowane jest bogato błękitną porcelaną iznicką), a dla samej Mihrimah Sultan zbudował meczet Mihrimah w Edirnekapı, na jednym z siedmiu wzgórz Stambułu (1562-65). Konstrukcja tego meczetu jest bardzo bliska europejskiemu stylowi gotyckiemu.

Sprawdź też:  Turecki rock: Duman

Okres mistrzowski, czyli od 1570 roku aż do śmierci

Sułtan Selim II, w 1570 roku, zlecił Sinanowi odrestaurowanie Al-Masdżid al-Haram, czyli Wielkiego Meczetu, największego meczetu na świecie, znajdującego się w Mekce, otaczającego Al-Kabę, najświętszego miejsca islamu.

Meczet Selimiye:

Największe osiągnięcie Sinana, meczet Selimiye w Edirne, ukończył w 1574 roku. Meczet ma formę ośmioboczną, wspierającą kopułę która miała być większa od tej w Hagii Sofii. Podobno nie można wybudować większej kopuły niż ta w Hagia Sofia. Mierząc od poziomu gruntu rzeczywiście, nie udało się Sinanowi stworzyć większej, a kopuła w Hagii Sofii jest o pół metra wyższa. Mierząc natomiast wielkość samej kopuły – Selimiye zwycięża.

W 1576 roku Sinan zbudował meczet Banya Bashi w Sofii, który jest obecnie jedynym czynnym meczetem w Sofii. Został zbudowany na wodach termalnych (do dziś można dostrzec unoszącą się z naziemnych otworów wentylacyjnych parę wodną), posiada piętnastometrową kopułę i smukły minaret.

Most zbudowany przez Sinana
Most Mehmeda Paszy Sokolovicia w Wiszegradzie

Hagia Sofia:

Architekt zajął się również Hagią Sofią, która mocno ucierpiała po nawiedzających Stambuł trzęsieniach ziemi i obawiano się, że nie przetrwa kolejnego, stąd poproszono Sinana o renowację budowli. Zajął się tym zadaniem w latach 1576-77 i zyskał dzięki temu miano pierwszego inżyniera trzęsień ziemi. Sinan wzmocnił ściany, a ponadto wybudował dwa minarety, mauzoleum dla sułtana Selima II, a także zwieńczył kopułę złotym półksiężycem. Jednocześnie usunął domy wokół Hagii Sofii zostawiając wolny pas ziemi. Uważa się, że budynek jest w stanie obecnie znieść trzęsienia ziemi do 7,5 w skali Richtera.

W 1577 roku ukończył budowę mostu Mehmeda Paszy Sokolovicia na rzece Drinie w Wiszegradzie w Bośni i Hercegowinie. Most ten w 2007 roku został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Meczet, na którym nie siadają ptaki:

Jeden z najmniejszych meczetów zamówionych kiedykolwiek przez wielkiego wezyra powstał w  Üsküdar w 1580 dla Şemsi Paszy. Zbudowany jest nad samym Bosforem, przylega do niego grobowiec donatora, który, niespotykanie dla architektury osmańskiej, dobudowany jest do samego meczetu i oddzielony od niego tylko kratą. Meczet został tak zaprojektowany, by nie siadały na nim ptaki. Sinan obliczył, gdzie w Üsküdar wiatry z północy i południa sprawiają, że fale uderzają o siebie wydając dźwięk, którego ptaki nie lubią, i w tym miejscu wybudował ów meczet. Rzeczywiście, jak spojrzy się na okoliczne dachy a następnie na meczet widać, że sztuczka udała się.

Zmierzch budowania:

Mając już dziewięćdziesiąt lat,  latach 1580-87 Sinan wybudowal kompleks Kılıç Ali Paszy w stambulskiej dzielnicy Tophane. Kompleks składa się z meczetu (wybudowanego wcześniej), medresy, hamamu, mauzoleum i fontanny. Pierwotnie, kompleks znajdował się tuż nad Bosforem, obecnie otoczony jest budynkami ze wszystkich stron.

Sinan zmarł w 1588 roku i jest pochowany w grobowcu swojego projektu, w Stambule, niedaleko meczetu Süleymaniye, obok grobów Sulejmana I i jego żony Hürrem – Roksolany.

meczet z najmniejszą kopułą wykonaną kiedykolwiek przez Sinana
Meczet, na którym nigdy nie siadają ptaki

Następcy architekta Sinana:

Po śmierci Sinana jego uczniowie kontynuowali dzieło. Jeden z jego uczniów – Sedefkar Mehmed Aga – w latach 1606-1616, naprzeciwko Hagii Sofii wybudował meczet Sultan Ahmed, czyli Błękitny Meczet, uważany za ostatni wielki meczet klasycznego okresu sztuki osmańskiej. Jeszcze za życia Sinana, w latach 1566-67 inny z jego uczniów – Hayruddin – wybudował słynny most w Mostarze na rzece Neretva. Niestety, są to wyjątki i szybko architektura imperium wróciła na stare tory do ostrożnych, praktycznych i ciężkich budowli.

W 1974 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna zdecydowała, że jeden z kraterów na Merkurym zyska imię Sinana.

Źródła i przydatne linki:

Dzieła Sinana w kolejności chronologicznej

http://www.mimarsinan.gen.tr/

Udostępnij:
TURECKIE OPOWIEŚCI
Przegląd prywatności

Polityka prywatności strony Tureckie Opowieści

Korzystanie z tej strony internetowej oznacza, że akceptują Państwo politykę prywatności strony Tureckie Opowieści oraz zapoznali się Państwo z informacjami na temat cookies jakie używamy na ten stronie.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych użytkowników, a dzięki tej polityce prywatności mogą Państwo dowiedzieć się, jakie informacje zbieramy i jak je przetwarzamy i jak je chronimy.

W razie wątpliwości prosimy skontaktować się z administratorem tej strony (jednocześnie administratorem danych osobowych), czyli E.A. Busz poprzez jednego z udostępnionych maili.

Jakie informacje gromadzimy

Przede wszystkim, mamy dostęp do anonimowych informacji pochodzące ze statystyk dostarczonych nam przez anonimowe statystyki: ile osób weszło na naszą stronę, z jakich krajów, jakiej przeglądarki użyły, jakich fraz szukały oraz z jakiej strony weszły na Tureckie Opowieści. Wszystkie te dane są anonimowe, dostosowane do RODO/GDPR, czyli nie przechowujemy IP użytkownika, tylko unikalny hash. Nie jest też możliwe odzyskanie tych adresów IP.

Jeżeli wyślą Państwo do nas maila, uzyskamy w ten sposób od państwa informacje: nazwę maila, możemy uzyskać w ten sposób imię, nazwisko, być może Państwa telefon.

Więcej o naszej polityce cookies znajdą państwo pod tym adresem.

Osadzone treści

Na stronie nie ma obecnie żadnych osadzonych treści.

Jak wykorzystujemy zgromadzone informacje

Zgromadzone informacje wykorzystujemy do udoskonalenia strony i pisania lepszych artykułów. Wiedząc, jakie tematy cieszą się powodzeniem, możemy dostarczać więcej interesujących treści.

Informacje uzyskane ze statystyk to analiza strony, która pomaga nam również zapewnić odpowiednią jakość strony. Rozdzielczość ekranu, rodzaj przeglądarki, pozwalają nam dostosować odpowiednio stronę tak, by użytkownik miał wygodną możliwość korzystania ze strony.

Adresy mailowe i wszelkie informacje podane nam w ten sposób przez użytkownika pozwalają nam odpowiedzieć na tego maila. Nic ponadto.

Jakie informacje udostępniamy

Nie udostępniamy ani nie odsprzedajemy danych firmom, organizacjom i osobom trzecim. Wszelkie informacje zebrane przez tę stronę oraz maile pozostają tam gdzie zaistniały: na stronie i w kliencie pocztowym.

Jak długo przechowujemy dane

Maile utrzymywane są na czas korespondencji. Następnie, w zależności od tego, jakie będą rezultaty, albo zostaną usunięte, albo zostaną dodane do kontaktów w skrzynce mailowej, po uzyskaniu ponownej zgody stron zainteresowanych.

W przypadku niejasnej sytuacji, dane będą przechowywane przez okres sześciu miesięcy.

Jak chronimy dane

Wszelkie dane są przechowywane i chronione. Stosujemy między innymi szyfrowanie SSL, ponadto strona jest zabezpieczona przed włamaniem i atakami ze strony botów.

Klient pocztowy jest szyfrowany tak, by dane były dodatkowo zabezpieczone przed wyciekiem.

Serwery strony znajdują się w Polsce. Strona tworzona jest zaś w Turcji, gdzie właścicielka strony mieszka.

Linki do innych stron internetowych

Na stronie znajdują się linki odsyłające do innych stron internetowych: Facebooka, Instagrama, Youtube, Google Maps. Każda z tych stron ma swoją własną politykę prywatności. Tureckie Opowieści nie podpowiadają za wyżej wymienione strony. Użytkownik ma obowiązek zapoznania się z polityką prywatności i regulaminem tychże stron.

Prawa użytkownika

Wysyłając maila użytkownik wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych oraz na otrzymanie informacji zwrotnej. Podanie jakichkolwiek danych jest dobrowolne i zależy od Państwa decyzji.

Użytkownik ma prawo do informacji na temat tego, jakie dane są w posiadaniu Tureckich Opowieści. Ma prawo zażądania usunięcia ich, jeżeli takie informacje istnieją. Żądanie usunięcia odbywa się drogą mailową.

Użytkownik może zablokować poszczególne cookies poprzez niewyrażenie zgody na nie w bannerze, który pojawia się na stronie, kiedy po raz pierwszy użytkownik na nią wchodzi.

Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawo do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

Prawa autorskie

Teksty i zdjęcia umieszczone na tej stronie są własnością Tureckich Opowieści i jej autorów. Zdjęcia mogą pochodzić z innych źródeł. W tym przypadku, źródło i autor zdjęcia umieszczone są w opisie zdjęcia. Najczęściej korzystamy ze zdjęć pochodzących z pixabay.com oraz z magazynu Wikimedia Commons.

Zawartość strony chroniona jest prawami autorskimi na podstawie Ustawy O prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. publikator: Dz. U. 1994, nr 24, poz. 83, tekst jednolity: Dz. U. 2006, nr 90, poz. 631.

Kopiowanie, rozpowszechnianie tekstów, zdjęć czy grafik umieszczonych na stronie www.tureckieopowiesci.com.pl jest dozwolone wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody od Tureckich Opowieści.

Zmiany

Zastrzegamy sobie prawo do wprowadzenia zmian w tej polityce prywatności, dlatego zalecamy częste sprawdzanie tej strony. Użytkowników obowiązuje znajomość aktualnej polityki prywatności. Informacje o zmianach będą umieszczane u dołu strony wraz z datą.

22 maj 2018 - dodanie informacji o osadzonych treściach.

25 maj 2018 - uaktualnienie informacji o cookies (ciasteczkach).

×