No właśnie: czy gubernator Stambułu pełni jednocześnie pozycję burmistrza w Stambule? Wiele osób nie wie, że z punktu widzenia administracyjnego, Stambuł posiada gubernatora i burmistrza. Wiele osób uważa, że stanowiska te należą do jednej osoby. Ale czy rzeczywiście?
Krótka odpowiedź: nie. Funkcję tę pełnią inne osoby. Są to dwa odrębne podmioty administracyjne, które zarządzają różnymi aspektami funkcjonowania Stambułu, mają różne kompetencje i role.
Spis treści:
Gubernator Stambułu (Vali)
Kim jest gubernator Stambułu?
Gubernator Stambułu jest mianowany przez rząd w Ankarze i jest jego przedstawicielem. Jest wyznaczony na swoje stanowisko przez prezydenta Turcji, który zatwierdza kandydaturę przedstawioną mu przez turecki rząd. Do zadań gubernatora należy nadzorowanie działania administracji państwowej na poziomie prowincji. Odpowiada za porządek publiczny, bezpieczeństwo i realizację polityki rządowej. Zarządza instytucjami publicznymi: szkołami, szpitalami, służbami bezpieczeństwa.
Gubernator jest również najstarszym dowódcą zarówno prowincjonalnej policji, jak i żandarmerii w Stambule.
Gubernator nie ma wyznaczonego czasu kadencji. Służy rządowi Turcji, który może mianować lub zmienić gubernatora, kiedy tylko uzna za stosowne. Jego głównym zadaniem jest nadzorowanie wdrażania decyzji państwowych w granicach prowincji. Przewodniczy wszelkim uroczystościom publicznym i świętom państwowym. Jako dowódca policji prowincji i żandarmerii, gubernator może podejmować decyzje mające na celu zachowanie porządku publicznego publicznego.
Burmistrz Stambułu, Rada i Metropolitalny Komitet Wykonawczy (IBB)
Czym zajmuje się burmistrz?
Burmistrz jest wybierany przez mieszkańców miasta w wyborach lokalnych. Zarządza infrastrukturą miejską, czyli drogami, transportem publicznym, wodociągami i kanalizacją. Prowadzi projekty urbanistyczne, jest odpowiedzialny za planowanie przestrzenne i zarządzanie usługami komunalnymi. Organizuje wydarzenia kulturalne i społeczne, wspiera gospodarkę na poziomie lokalnymi i realizuje projekty na rzecz mieszkańców.
Jak jest podzielony Stambuł?
Stambuł jest podzielony na trzydzieści dziewięć dystryktów z własnymi parlamentami i burmistrzami. Zarówno parlamenty jak i burmistrzowie są wybierani w lokalnych wyborach. Dystrykty (gminy powiatowe) są odpowiedzialne za świadczenie usług komunalnych, takich jak woda, kanalizacja, gospodarka odpadami, pomoc społeczna, zdrowie, edukacja, kultura, sport i transport.
Jakie są organy wykonawcze i decyzyjne w Stambule?
Rada Stambułu jest organem decyzyjnym miasta. Kadencja jest pięcioletnia. Nie ma osobnych wyborów do rady. Składa się z 333 członków wybieranych spośród parlamentarzystów trzydziestu dziewięciu prowincji. Rada wybiera Metropolitalny Komitet Wykonawczy. Rada zatwierdza budżet, plany i politykę gminy Stambuł. Rada spotyka się co drugi tydzień miesiąca w dniu wcześniej ustalonym przez radę. Burmistrz decyduje o dniu posiedzenia, jeśli rada nie uzgodnił tego wcześniej.
Metropolitalny Komitet Wykonawczy jest, jak sama nazwa wskazuje, organem wykonawczym. Dwudziestu jeden członków komitetu jest wybieranych przez radę miasta spośród jego członków. Komitet pomaga burmistrzowi we wdrażaniu decyzji rady i nadzoruje działalność administracji miejskiej.
Pod radę miejską podlegają komisje, których zadaniem jest wykonywanie postanowień rady i komitetu. Komisje składają się od pięciu do dziewięciu członków, wybieranych na jednoroczną kadencję. Każdy z nich musi być zatwierdzony przez radę.
Jakie komisje działają obecnie w mieście?
Obecne komisje działające w Stambule:
- Komisja ds. Zagospodarowania
- Komisja ds. Planowania i Budżetu
- Komisja ds. Zdrowia i Chorób Epidemicznych
- Komisja ds. Transportu i Ruchu Drogowego
- Komisja Edukacji
- Komisja Prawa
- Komisja Taryf
- Komisja ds. Zagospodarowanie Przestrzennego
- Komisja ds. Unii Europejskiej i Stosunków Zewnętrznych
- Komisja Turystyczna
- Komisja ds. Trzęsień Ziemi i Katastrof Naturalnych
- Komisja ds. Życia bez niepełnosprawności
- Komisja ds. Kobiet, Rodzin i Dzieci
- Komisja ds. Gospodarki Miejskiej, Izb i Związków Zawodowych
- Komisja ds. Public Relations
- Komisja ds. Infrastruktury i Nieruchomości
- Komisja Praw Podstawowych
- Komisja ds. Rolnictwa, Leśnictwa i Hydrologii
- Komisja ds. Środowiska, Energii Odnawialnej i Zmian Klimatu
- Komisja ds. Młodzieży i Sportu
- Komisja Kultury i Sztuki
- Komisja ds. Usług socjalnych, Uzależnienia i Rehabilitacji
- Komisja Odnowy Miejskiej
- Inteligentna Komisja ds. Technologii Miejskich i Informacyjnych
- Komisja ds. Migracji, Imigrantów i Uchodźców
- Komisja ds. Spółek Zależnych i Stowarzyszonych.